dilluns, 14 de març del 2011

Ànimes



La maleta daurada

73x73 cm oli sobre tela

La maleta daurada és el nom que rep el quadre per les aplicacions de collage de la maleta del personatge principal. De la maleta es veu com en brota alguna cosa, també daurada, que flota per l'aire i l'omple. També hagués pogut donar un títol amb alguna referència a Mercuri, missatger entre els deus i els homes, figura vinculada amb el concepte del "Fameio", el servent. En aquest cas la maleta és el continent d'un missatge a transmetre i que el portador en pot ser desconeixedor, però és gràcies a ell que es transmet. A mi em fa pensar en la idea de ser canal, concepte molt interessant i viu entre pensaments esotèrics, espirituals o cosmogònics.

En el moment que treballava sobre el personatge principal em trobava enfarfollant la pintura sense trobar el misteri del resultat. Aquest punt de misteri del que parlo és sobre quan això o allò del quadre, quan no tot ell, pot o no funcionar. Funcionar vull dir quan agafa aquella vida, quan agafa aquella força que et mostra el quadre com a real, creíble, sincer, viu. Va ser llavors intentant fer apareixer aquest aspecte que vaig pensar en treure la pintura amb la que feia la figura de la tela, com si esborrés el que estava fent. De seguida vaig veure que la textura i la presència de la pintura que quedava em transmetia alguna cosa. Vaig seguir traient-la, amb l'espatula, però perfilant amb la punta d'aquesta el perfil del braç esquerre del personatge. De cop va apareixer. Només em va quedar ajustar algun fosc sota l'americana, sota l'aixella... i aquella figura que m'estava resultant tan feixuga va quedar allà amb una presència admirable.

Això exemplifica el procés pictòric que tan necessita del concepte de fer apareixer. Sovint el pintor actua en diàleg amb l'obra sense saber exactament on anirà a parar aquesta, a nivell plàstic, estètic i conceptual. És el mateix diàleg amb els elements que van construïnt l'obra. En aquest sentit el pintor també ha de sentir-se canal dels elements, d'una imatge, d'una idea i fer que conjuminin.