divendres, 24 d’abril del 2015

Urban Sketches


Durant el passat mes d'Abril vaig estar impartint el curs de retrat que ja havia anunciat en aquest mateix blog. El curs es va celebrar a l'Agrupació d'Aquarel·listes de Catalunya.

Normalment em serveixo d'una bicicleta plegable per anar a Barcelona, ja sigui duent-la dins del cotxe per després desplaçar-me en allà o directament amb un autobús o tren. Just aquells dies, la roda de la bicicleta punxada i sense trobar el moment per arreglar-la vaig tirar més de transport públic.



Via 2 Rodalies, Catalonia Square - 29,7x21 cm





De tot això en va sortir l'ocasió per posar-me una mica "urban sketcher". Que què és això? Doncs una practica interessada pel dibuix al natural desenvolupat sobretot en entorns urbans. Per ser concrets la paraula que utilitzen "sketch" és la que nosaltres utilitzem com esbóç. Una paraula que ens expresa la naturalesa espontània, desenfadada i lleugera del treball. Aquesta activitat aporta valors interessants com  l'observació i la consciència ja que una pràctica regular també genera un discurs en el temps semblant a un diari personal.

El més habitual és veure motius urbans en el sentit més paisatgístic de la paraula, carrers, places, terrasses de bar, etc. Jo m'imagino que fer retrats a la gent urbana també entraria en aquest gènere. Segur que seria una conversa interessant valorar aquesta qüestió temàtica. Seria genial si algú s'animés a fer-ne un comentari.

Aquests dos primers fulls de retrats són fets a la L2 lila arribant a Monumental, on quedo a dos carrers de l'Agrupació. M'asseg amb la maleta a la falda inclinada cap a mi i una llibreta dinA-4. Intento passar desapercebut i actuar amb discreció. Fa impressió haver de mirar la gent, no vols posar-la nerviosa, "algú que mira!" i sobretot vols acabar el dibuix.


L2 People I - 29,7x21 cm




L2 People II - 29,7x21 cm




Actualment utilitzo llapis no gaire tous. Fa més anys proposava en classes i tallers utilitzar llàpissos tous però últimament cada dia prefereixo utilitzar numeracions més dures com un HB o un B, sobretot per formats no gaire grans com el que comentàvem i també per la sensació de guanyar expressió i precisió en la línia. 

El dos retrats següents van ser realitzats durant aquest mateix abril tornant de Barcelona en un R4 fins a Castellbisbal on hi havia deixat el cotxe. Era el migdia i anava decidit a aprofitar aquella estona.  En entrar vaig començar a dibuixar una dona i dos nois que tornaven de l'institut juganers anaven comentant la jugada. "Mira, està dibuixant!" comentaven. Jo que no em vaig tallar un pèl els dic, "va que us dibuixo a vosaltres". I aquest primer és el que es va animar ben de seguida. Els dibuixos no tenen més de deu minuts i a la vegada que els fas has d'entendre't amb la vibració del tren.



R4 Teen - 29,7x21 cm


R4 Teen - 29,7x21 cm



La veritat que n'estic molt content, el resultat mostra fermesa i expressió en la linea i la interpretació. També em va agradar trobar-me amb un tipus de trets no tan caucàsic.

A el seu company no li feia gaire gràcia que li fes cap retrat però de seguida es va  animar en veure el resultat. Aquest encara el vam haver de fer més ràpid ja que ells havien de baixar ja feia dues estacions. Es van quedar més enllà per poder acabar-los i despré. Genial! 

El de la noia és el retrat amb el que es fixaven quan vaig començar. i que ens va servir per entrar en la història. La qüestió és engegar i una cosa porta a una altra.  I el darrer és d'un altre dia, de nit en el mateix trejecte.
R4 Woman - 29,7x21 cm

R4 People - 29,7x21 cm


En general estic molt satisfet dels resultats, m'hi vaig trobar a gust fent-los i em va semblar una activitat interessantíssima. El fet de trobar-me tipologies de personatges ben diferents i trobar la manera d'interpretar-los a través de la linea. És realment una porta a descobrir.

Fent-lo m'imaginava en un projecte on recòrrer linees de cap a cap i dibuixant-hi tot el que pogués. Qui sap!

A reveure.